Filtro Noticias
Filtre de recerca

FCC comença a Algesires l’enviament per mar de les primeres macropeces per construir el port d’Açu (Brasil)

14/04/2013

FCC comença a Algesires l’enviament per mar de les primeres macropeces per construir el port d’Açu (Brasil)

  • Es tracta de cinc caixes de formigó armat de 3.722 metres cúbics de volum i 9.871 tones de pes
  • Les caixes es transporten en un vaixell semisubmergible del doble de longitud d'un camp de futbol i recorreran gairebé 8.000 quilòmetres en 15 dies
FCC comença a Algesires l’enviament per mar de les primeres macropeces per construir el port d’Açu (Brasil)

FCC ha començat al port d'Algesires (Cadis) l'operació de càrrega i trasllat de les primeres cinc caixes, que seran la base per començar els treballs de construcció del port d'Açu, situat a uns 315 quilòmetres al nord de Rio de Janeiro (Brasil). Aquestes caixes rectangulars tenen un volum de 3.722 metres cúbics de formigó, pesen 9.871 tones i seran la base per executar la nova infraestructura portuària brasilera.

La filial de construcció del grup de Serveis Ciutadans construeix, a la badia d'Algesires, nou de les 49 caixes de formigó armat que es fondejaran a Açu. La companyia va triar aquest port per construir-hi les primeres peces del moll per les seves condicions de calat, atès que les instal•lacions d'Açu encara no estan preparades per a l'atracada dels caixers.

Les caixes tenen una longitud de 45 metres, 24 d'amplària i 18 d'alçària. La seva operació de càrrega requereix una maniobra d'una precisió elevada a causa d'aquestes dimensions i de la separació escassa entre elles, d'uns quatre metres aproximadament. A més, només es poden moure amb remolcadors, per la qual cosa segons les condicions del mar i del vent es poden produir desplaçaments que dificultin la col•locació de les caixes sobre la coberta.
La càrrega es farà al vaixell semisubmergible del tipus Black Marlin amb una eslora de 217,50 metres i una mànega de 42 metres, el doble de longitud d'un camp de futbol. Les maniobres de trasllat de les cinc caixes es duran a terme amb dos remolcadors i dos vaixells de suport del moll al semisubmergible.
El Black Marlin se submergirà parcialment uns 12 metres per realitzar l'operació de càrrega i una vegada col•locades totes les caixes sobre la coberta, el vaixell tornarà a emergir. Després es fixaran les caixes a la coberta del vaixell mitjançant unes plaques d'acer soldades per impedir-ne els desplaçaments durant la travessia.

El trasllat

L'embarcació semisubmergible farà la travessia transoceànica en quinze dies i recorrerà les 4.300 milles nàutiques (equivalents a 7.960 quilòmetres) de distància entre els dos ports fins a arribar a Rio de Janeiro (Brasil). A la ciutat carioca es realitzarà el tràmit duaner, per al desembarcament i trasllat a Sao Joao da Barra amb remolcadors i ancoratge al port d’Açu, que formarà part d'un dic de protecció temporal en el qual se situaran els caixers Mar del Aneto i Mar del Enol. Les quatre caixes restants, que completen el conjunt dels nou primers elements, estaran acabades per a mitjan maig, per la qual cosa al final d’aquest mes es realitzarà el transport del segon enviament i del caixer Mar del Aneto. La construcció d'aquestes caixes al port d'Algesires ha generat més de 700 llocs de treball directes i indirectes.

El port d'Açu, el tercer més gran del món

FCC és el líder d'un consorci que durà a terme aquesta obra d'enginyeria civil tan complexa. En el seu conjunt, el projecte consisteix a construir un moll de 2.438 metres lineals, que s'executarà mitjançant la fabricació i l’ancoratge de 49 caixes de formigó armat, i un dic de 600 metres. El contracte inclou, entre altres activitats, el dragatge previ del llit marí, es dragaran 4.100.000 metres cúbics fins a arribar a una profunditat mitjana de 31 metres, les obres de superestructura per completar els dics i la disposició d'equips nàutics i d’abalisament.

El port és dins del complex industrial del Superport d'Açu, en una àrea de 90 quilòmetres quadrats, equivalent a 2,5 vegades la grandària de l’illa de Manhattan. Tindrà dues terminals de 17 quilòmetres de molls i 40 llocs d'atracada, en els quals es podran rebre vaixells de fins a 400.000 tones de càrrega. Açu serà el tercer port més gran del món i el primer del continent americà amb capacitat per a 350 milions de tones anuals.

Experiència en construcció de ports

FCC té una vasta experiència en la construcció d'obres portuàries complexes, com el dic flotant del port de la Condamine (Mònaco) que, per primera vegada en la història de l'enginyeria, es va construir íntegrament en una dàrsena seca situada a la badia d'Algesires, es va aboiar i va ser transportat fins al seu emplaçament al Principat per completar les operacions d'ancoratge i de connexió a terra. La distància Algesires-Mònaco és de 816 milles nàutiques (1.500 quilòmetres) equivalents a 12 dies de travessia. En l'actualitat també construeix el Moll de la Química al port de Tarragona i la nova terminal de contenidors del port de Cadis que estarà acabada el 2015.

Fa poc la companyia de Serveis Ciutadans ha signat el contracte per construir el port del Callao, primer port del Perú i un dels més grans del Pacífic a Sud-amèrica, a Lima, per un import de 206,3 milions de dòlars, uns 165 milions d'euros. Les actuacions al port corresponen al contracte número 3, que s'emmarca dins d'un pla molt ambiciós d'inversions per fases per un import total de 1.000 milions de dòlars fins a l'any 2020. Les obres també afectaran els actuals molls 5 i 11, que tindran unes longituds definitives de 560 i 280 metres, respectivament.