Filtro Noticias
Filtre de recerca

FCC aconsegueix el contracte internacional més gran de la història de la construcció espanyola

28/07/2013

FCC aconsegueix el contracte internacional més gran de la història de la construcció espanyola

  •  El pressupost global per construir el metro de Riad supera els 16.300 milions d'euros
  •  El Grup de Serveis Ciutadans lidera un consorci per construir les línies 4, 5 i 6 del metro de la capital saudita per valor d'uns 6.070 milions d'euros
  •  Juntament amb FCC, participen en el consorci els coreans de Samsung, els francesos d'Alstom, els holandesos de Strukton, Freyssinet Saudi Arabia i les enginyeries espanyola Typsa i francesa Setec
  •  El metro de Riad, amb 176 quilòmetres, serà el més llarg del món en construcció
  •  El termini d'execució de les obres és de 5 anys i donaran ocupació a més de 15.000 persones
     

 

FCC aconsegueix el contracte internacional més gran de la història de la construcció espanyola

FCC ha aconseguit una nova fita en la història de la construcció internacional. El Grup de Serveis Ciutadans figura entre els adjudicataris d'un dels lots per construir el metro de Riad (Aràbia Saudita), amb un pressupost global estimat per sobre dels 16.300 milions d'euros, dues vegades i mitja el tren Medina-la Meca. Es tracta del contracte internacional més gran de la història de la construcció en què ha participat com a adjudicatària una empresa espanyola. En concret, el Grup de Serveis Ciutadans lidera un consorci per construir les línies 4, 5 i 6 del metro de la capital saudita per un valor de 6.070 milions d'euros.


El consorci liderat per FCC també està integrat pels coreans de Samsung i els francesos d'Alstom, entre els seus principals integrants. El grup adjudicatari el completen els holandesos de Strukton, Freyssinet Saudi Arabia, els espanyols de Typsa i els francesos de Setec. El termini d'execució de les obres serà de 5 anys i la seva construcció donarà ocupació a més de 15.000 persones.


L'Autoritat per al Desenvolupament de Riad (ADA, per les seves sigles en anglès) ha adjudicat al consorci liderat per FCC un paquet dels tres de què constava el concurs per construir el metro de la capital del país àrab, el més gran del món en projecte, amb 176 quilòmetres de longitud. Aquest tercer lot consisteix en el disseny i la construcció de les línies 4 (taronja), 5 (groga) i 6 (porpra), que constaran de 25 estacions per a les quals seran necessaris 64,6 quilòmetres de vies de metro, 29,8 quilòmetres de viaductes, 26,6 quilòmetres de vies subterrànies i 8,2 quilòmetres de vies de superfície.


Aquesta adjudicació acredita, segons Juan Béjar, vicepresident i conseller delegat de FCC, “la reputació internacional de les empreses espanyoles d'infraestructures i específicament de FCC, les referències de la qual han estat determinants per a l'èxit en la licitació”. I hi afegeix: “El metro de Riad és un projecte que encaixa en la nova estratègia internacional de FCC en la seva àrea de construcció, centrada en infraestructures i països en què millor podem posar en valor les capacitats de la nostra empresa”.


En l'actualitat, aquest projecte de les autoritats saudites figura entre les licitacions d'obra civil de més quantia del món. El procés es va iniciar el juliol de l'any passat, quan 37 consorcis integrats per líders mundials del sector de la construcció, subministradors de material rodant i sistemes ferroviaris es van interessar pel concurs. D’aquests consorcis candidats, només se’n van prequalificar quatre: el liderat pels alemanys de Siemens i Vinci, l'encapçalat per Bombardier i OHL, el dels italians d'Ansaldo i els austríacs de Strabag i el de FCC.


Per construir les tres línies adjudicades, el consorci liderat per FCC farà servir tres tuneladores (del tipus TBM), de gairebé 10 metres de diàmetre. Els trens que funcionaran en aquestes línies tenen dos cotxes, operaran sense conductor i seran subministrats per Alstom. Quant a les estacions, seran de quatre tipus: elevades, de superfície, subterrànies i intercanviadors per a la connexió entre diferents línies.


El projecte de metro més gran del món
Les sis línies que componen el projecte global del metro de la capital saudita tindran una longitud superior als 176 quilòmetres, la qual cosa el converteixen en el suburbà més gran del món en projecte actualment. Per construir-lo, es necessitaran 600.000 tones d'acer (equivalents a 80 vegades al que es va fer servir per construir la Torre Eiffel), 4,3 milions de metres cúbics de formigó (11 vegades l’utilitzat a Burj Khalifa, el gratacel més alt del món), i més de 30.000 treballadors, dels quals més de la meitat correspon al lot del consorci liderat per FCC.


El nou servei públic de transport és una oportunitat per transformar la ciutat de Riad. La nova infraestructura de transport reduirà la congestió del trànsit, reforçarà i impulsarà l'economia del regne i millorarà la qualitat de vida dels ciutadans saudites.
La ciutat de Riad actualment té 5,7 milions d'habitants amb una projecció de 8,3 milions per al 2030. El metro és una solució als problemes de trànsit diaris, amb 7,4 milions de desplaçaments, dels quals només el 2% es fa actualment en transport públic.


FCC a Orient Mitjà
Amb aquest contracte, el Grup de Serveis Ciutadans reforça la seva presència a Aràbia, on ja treballa des de fa més de dos anys a través de FCC Aqualia per optimar la xarxa d’abastament d'aigua de Riad, d'una extensió superior als 6.000 quilòmetres. Aquestes operacions de millora donen ocupació a 160 persones i permetran oferir un servei millor a més de tres milions d'habitants.


Aquest contracte va ser el primer de gestió d'aigua concedit a una empresa espanyola a Orient Mitjà. En aquest mercat, pocs mesos després, FCC Aqualia es va adjudicar un nou contracte, en aquest cas d'operació i manteniment del sistema de sanejament i depuració a l'emirat d'Abu Dhabi.


FCC també disposa d'oficines a Qatar i Kuwait. Actualment construeix a Qatar dues passarel•les per a vianants i la fase II dels treballs d'urbanització de Barzan a Al Wajba, a 15 quilòmetres de la capital. Ha fet obres singulars a la zona com el Cricket Stadium de Dubai.


Àmplia experiència internacional en construcció de metros
La construcció de les línies 4, 5 i 6 del metro de Riad s'uneix a l'àmplia experiència del Grup FCC en aquest tipus de línies de ferrocarril metropolità a tot el món. A l'exterior, el Grup ha participat en la construcció del metro de Lisboa (tram Alameda-Expo) i en la prolongació de la línia 2 del metro d'Atenes, que inclou les estacions de Peristeri i Anthoupoli, de nova construcció, i el metro de Delhi, a l'Índia.


Actualment construeix la línia 1 del metro de Panamà, amb un pressupost que supera els 1.000 milions d'euros, el metro de Toronto-York Spadina (Tysse) al Canadà, que inclou la construcció dels túnels nord i de l'estació Highway 407, per un import total de 304 milions d'euros i la construcció del tram 1 de la línia 5 del metro de Bucarest (Romania) per un import de 267 milions d'euros, el metro de Màlaga i la línia 9 del metro de Barcelona.


A Espanya ha desenvolupat la construcció de la prolongació de la línia 10 del metro, els trams I i III de Metrosur, la línia 8 metro Barajas-T4, i la línia 3, Legazpi-Villaverde, a Madrid. A Barcelona ha estat l'encarregada de diversos trams d'obres de les línies 2, 5 i 9.

 

 Cuadro infraestructuras baja